Ethische marketing

Marketing heeft niet altijd een positieve connotatie. Marketing kan wat krom is rechtpraten. Maar marketing- en communicatie kan wel degelijk een weerspiegeling zijn van een oprecht en eerlijk verhaal, dienst of product.

Marketeers leunen op veel inzichten uit de psychologie en sociologie. Ze gebruiken kennis van menselijk gedrag om daarmee het gedrag van klant of consument te sturen. Ze zetten deze kennis in voor de inrichting van een supermarkt, voor het ontwerp van een webwinkel of de opmaak en inhoud van een advertentie of reclamespotje. Ons gedrag wordt heel de dag beïnvloed door slimme marketeers. We weten het, maar we zijn ons er lang niet altijd bewust van.

Is marketing ethisch?
Nu is marketing een prachtig instrument voor bedrijven, maar de kracht van gedragsbeïnvloeding is zo groot dat je er ook ethische vragen bij kunt stellen. Is het wel verantwoord om kinderen te verleiden om zoetigheid te kopen? Om een plaatje van een vrolijke koe in de wei op een pak gehakt te zetten? Of om mensen ingewikkelde financiële producten te verkopen? We vinden duidelijke misleiding in reclames niet oké, maar veel van dit soort beïnvloeding hebben we niet in de gaten.

Marketing kan worden ingezet om goed gedrag te bevorderen (bijvoorbeeld om te stoppen met roken) maar ook om zaken die niet kloppen te verdraaien. Wanneer bedrijven ‘reputatiemanagers’ inzetten om, zoals het woord het al zegt’, de reputatie van een bedrijf op te vijzelen, gaan ze voorbij aan de inhoud. Marketing is uiterlijk: het verhaal naar buiten. Dat is niet per sé het verhaal zoals zich dat van binnen afspeelt. Een reputatiemanager probeert de werkelijkheid te verbloemen, te verfraaien en op te poetsen. Terwijl er van binnen fundamenteel niets verandert.

Marketing kan dus ingezet worden als ‘mooimaker’, een instrument dat de niet-zo-nette waarheid een beetje mooier maakt zodat het product of de dienst aantrekkelijk wordt. Maar je kunt het ook omdraaien. Als het verhaal dat je wilt vertellen naar buiten niet helemaal klopt, moet je de marketing niet aanpassen, maar je verhaal. Het opstellen van een communicatiestrategie kan je helpen te ontdekken wat er nog schort aan je verhaal; en dus aan je product of dienst. Heb je teveel woorden nodig om je boodschap over te brengen? Is je verhaal warrig, onduidelijk en ingewikkeld? Misschien is je product dat ook. Een goede communicatiestrategie is in mijn ogen dan ook een manier om jouw verhaal eerlijk, duidelijk en overtuigend over te brengen aan je doelgroep. Een mooi product verdient een mooi verhaal.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *