Waarom je persbericht niet wordt opgepikt

Je hebt gezwoegd en geploeterd. Je hebt een mooi bericht geschreven over een belangrijke ontwikkeling binnen je bedrijf of nieuws uit je organisatie. Je hebt ‘m gestuurd naar alle relevante redacties, maar helemaal niemand reageert. Wat heb je toch verkeerd gedaan? Een checklist:

-> Heb je wel nieuws te vertellen?

Wat nieuws voor jou is, hoeft geen nieuws voor de buitenwereld te zijn. Wat je communiceert in een persbericht moet nieuwswaarde hebben: het moet actueel en opmerkelijk zijn. Koppel jouw nieuwsfeit dus altijd aan een relevante ontwikkeling in je vakgebied. Geef jouw nieuwsfeit voldoende context mee waardoor het voor journalisten interessant wordt. Vermijd dus dat je persbericht een reclamepraatje wordt.

-> Ben je wel duidelijk genoeg?

Bedenk dat journalisten dagelijks tientallen tot honderden persberichten binnenkrijgen. Houd het dus kort. In tegenstelling tot een beleidsnota, brochure of brief heeft een persbericht geen inleiding nodig. Je hoeft dus niet uitgebreid je publiek te groeten, het mooie weer aan te halen, jezelf te introduceren of iets over je vakgebied te vertellen. Val gelijk met de deur in huis. Begin met de W’s: Wat is er aan de hand? Om Wie gaat het? Waar vindt het plaats? Wanneer? En Waarom is dit interessant? Zorg dat de lezer direct ziet waar het om gaat en wees concreet.

-> Is je nieuws eigenlijk wel spannend?

Bekijk je persbericht met een journalistenoog: heb je wel iets smeuïgs te pakken? Is je nieuws ongewoon, bijzonder, spraakmakend, of controversieel? Zo niet: heroverweeg je verhaal. Maak het relevant, urgent en koppel het aan lopende discussies en actuele thema’s. Eerlijk blijven moet, maar een beetje overdrijven mag best. Maak je verhaal smeuïg en zorg dat je tekst loopt als een trein.

-> Is je bericht krant-proof?

Vooral veel internetsites en regionale bladen houden van kant-en-klare nieuwsberichten. Een goed persbericht is eigenlijk gratis content voor een luie redacteur. Zorg er dus voor dat het berichtje ongewijzigd de krant in kan. Het bericht moet bondig, begrijpelijk en toegankelijk geschreven zijn. Je tekst moet objectiviteit uitstralen, alsof het door een redacteur is geschreven en niet door jou. Een goed bericht moet je dus herschrijven, aanpassen, schrappen en schaven net zolang tot ‘ie perfect is.

-> Heb je het bericht naar de juiste mensen gestuurd?

Als je een persbericht schrijft over een nieuwe app die je lanceert is het logisch dat je die naar tech-redacteuren stuurt en niet naar financieel specialisten. Stuur dus niet zomaar en e-mailbom eruit maar richt je boodschap tot de juiste personen. Stuur je bericht het liefste naar individuele redacteuren en niet naar algemene redactieadressen. Richt je tot relevante mensen die wellicht met jouw persbericht aan de haal kunnen, dus niet alleen journalisten maar ook bloggers en andere geïnteresseerden.

-> Ziet je persbericht er wel netjes uit?

Zorg voor een overzichtelijke en professionele opmaak. Maak duidelijke alinea’s, voeg kwalitatief logo- en fotomateriaal toe en eventueel interessante links. Maak het de ontvanger makkelijk en stuur je persbericht direct in een mail en dus niet als bijlage. En zorg voor duidelijke contactgegevens zodat je lezer jou snel kan bereiken voor meer informatie.

-> Denk aan je timing

Stuur het bericht op een geschikt moment de deur uit. Nu hanteert elke krant of tijdschrift een andere sluitingsdatum, maar je kunt wel algemene stelregels aanhouden: Stuur niet ’s avonds laat of vlak voor het weekend. Houd rekening met ander nieuws: jouw bericht wordt sneller opgepikt in komkommertijd, dan midden in een andere nieuwshype. Geef de redactie even tijd om het bericht te lezen en in vergadering te behandelen. Heb je de checklist compleet en je persbericht in goede orde verstuurd? Dan kun je ervoor kiezen om je ‘favoriete’ contacten na te bellen. Even vragen of er behoefte is aan aanvullende informatie kan een journalist net over de streep trekken. Maar niet iedere journalist zit hierop te wachten, dus wees niet te opdringerig.

En onthoud: PR is iets van de lange adem. Het gaat ook om het opbouwen van relaties en vertrouwen. Heb dus geduld en geef niet op na de eerste afwijzing.

Succes! 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *