Hoe je met authentieke marketing meer fans krijgt

Ik heb altijd een %*&hekel gehad aan marketing als verdoezelaar. Reclame die recht lult wat krom is. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is dan vaak ook een wassen neus. Gelukkig kan het ook anders. Zo word je met authentieke marketing een écht aantrekkelijk merk.

Laatst had ik een gesprek met mijn opdrachtgever over de lancering van hun nieuwe merk. Het bedrijf wilde naast het verkopen van hun producten graag iets terugdoen voor de maatschappij. Het idee was dat klanten hun aangeschafte product aan het eind van de levensduur weer konden inleveren. Het product zou vervolgens worden opgeknapt en ‘refurbished’ gedoneerd worden in arme landen. Het klonk hartstikke sympathiek, en als tekstschrijver had ik hiermee volop content kunnen maken in het marketingverhaal eromheen. Maar ik was bang dat dit plan zich tegen mijn opdrachtgever zou keren.

Het was op zich een mooi idee. En we hadden er een ‘story’ omheen kunnen bouwen die we in konden zetten in blogs en op sociale media. Toch zei ik dat ik het niet wilde doen. De actie zou kunnen worden opgevat als een soort goed bedoelde maar slecht uitgedachte ontwikkelingshulp. Bovendien zou het overspoelen van een toch al wankele markt met een gratis product de lokale economie ter plaatse kunnen ontwrichten- dat is wel het laatste wat we wilden.

Ik begrijp de behoefte van ondernemers om iets goeds te doen. En steeds meer bedrijven ondernemen vanuit hun ziel. Maar maatschappelijk verantwoord ondernemen zit ‘m niet in liefdadigheid náást je business, maar in je kernactiviteit zélf: hoe verantwoord zijn je productieprocessen, je logistiek? Hoe duurzaam is je product, hoe draagt je aanbod bij aan het geheel, hoe goed worden je werknemers en andere betrokkenen behandeld?

Kritische consumenten

Veel mensen kopen graag een product of dienst dat verantwoord is. Bedrijven die op een verkeerde manier of om de verkeerde redenen aan ‘greenwashing’ doen worden als niet authentiek gezien. Ze vallen door de mand, juist bij die kritische consument die graag wat goeds wil doen met zijn geld. Shell wilde consumenten aan de pomp vrijwillig meer laten betalen voor CO2-compensatie terwijl de bedrijfsactiviteiten inherent slecht zijn voor het klimaat en het bedrijf actief klimaatbeleid heeft tegengewerkt en belasting ontwijkt. Een CO2 compensatie-actie komt dan over als slap, doorzichtig en hypocriet.

Het idee van de refurbished modellen is nog niet in de prullenbak beland maar het gaat terug naar de tekentafel, in de toekomst is daar wellicht iets mee te organiseren. Mijn opdrachtgever richt zich voorlopig op het eigen verhaal. Terug naar de essentie. Dat verhaal is op zich al mooi genoeg, en ‘work in progress’ kun je ook best laten zien. Tony Chocolonley bijvoorbeeld heeft als missie om slaafvrije chocolade te maken. Ze zijn er nog niet, daar zijn ze transparant over. Als klant zijn we getuige van hun missie en volgen we hun reis. Mijn opdrachtgever wil de komende tijd vooral laten zien waar ze voor staan en hoe hun producten en processen bijdragen aan bij hun missie. En die missie is, voor nu, goed zoals hij is. Dat is het vertrekpunt.

Authentieke marketing: merken om van te houden

Als tekstschrijver help ik om het verhaal naar boven te brengen en naar buiten te communiceren. Maar wel op zo’n manier dat het authentiek en duurzaam is: dat betekent dat het een tijdje mee kan, dat het klopt met je overtuigingen, je missie, én met de realiteit. Dat maakt reclame maken ook leuker en fijner, omdat het aansluit bij de echte identiteit van je bedrijf. Het voelt niet ongemakkelijk om te verkopen, maar het wordt juist leuk omdat het klopt. Je bedrijf krijgt ook meer fans, omdat mensen zich graag identificeren met authentieke en integere merken.

Door scherp en kritisch na te denken over je verhaal naar buiten toe, schept dat helderheid over wie je bent. Misschien zorgt het ervoor dat je een beetje moet bijsturen. Ook dat is onderdeel van de reis. Daar wordt je aanbod alleen maar beter van en klanten zullen meer van je merk gaan houden ❤️

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *