De kracht van “Show don’t tell”

Hoe komt het dat de ene tekst ons boeit, en we bij een andere tekst juist afhaken? Dat heeft te maken met verbeeldingskracht. Plaatjes blijven beter hangen dan droge tekst. Hoe meer zintuigen je gebruikt bij het lezen, hoe beter je je in een situatie in kunt leven. Daarom is het zo belangrijk om beeldend te schrijven. Want je lezer is kritisch: hij neemt niet zomaar aan wat je hem vertelt, je zult het hem moeten laten zien.

Om een verhaal kracht bij te zetten hebben we vaak de neiging om grote woorden te gebruiken. We schrijven bijvoorbeeld op onze website dat we betrouwbaar of servicegericht zijn. Of we schrijven in een kort verhaal dat ons hoofdpersoon heel arrogant en onbetrouwbaar is.  Maar of het nu gaat om fictie of een een commerciële websitetekst: je kunt het beter laten zien dan dat je het vertelt. Maar waarom eigenlijk, en hoe doe je dat dan?

Dit is waar  show don’t tell om de hoek komt kijken: een bekende schrijftechniek. Het betekent dat je niet vertelt wát er plaatsvindt, maar hoe iets plaatsvindt. Op die manier wordt je verhaal boeiender, aantrekkelijker en vooral: geloofwaardiger

Show don’t tell in fictie

Een goed fictief verhaal beschrijft daarom in geuren en kleuren de wallen onder de ogen van een kersverse vader die slapeloze nachten heeft. Hij arriveert op kantoor met zijn overhemd binnenstebuiten en zure melkvlekken op zijn kraag. Iedereen begrijpt dat deze vader moe is en nog even moet wennen aan het gezinsleven. Dat leiden we af uit het verhaal, en we kunnen er helemaal een voorstelling bij maken.

Maar strookt dat niet met de schrijfregel dat je altijd bondig moet schrijven? Dat klopt, en daarom is show don’t tell ook een belangrijke valkuil. Wees dus selectief met je beschrijvingen. Een verhaal dat alleen uit bijvoeglijke naamwoorden bestaat is niet om door te komen. Beperk je tot de belangrijke en relevante gebeurtenissen en details.

Show don’t tell in marketingteksten

Niet alleen in fictie is het principe van ‘eerst zien dan geloven’ belangrijk. Zeker in marketingteksten geldt dat je de lezer moet laten zien wat je belooft, en het niet alleen beweren. Zeg dus niet dat je een ‘jong en dynamisch’ bedrijf bent, maar laat zien waaróm dat zo is. Wat  is het voordeel voor jouw klant dat je team jong is? Is het de no-nonsense mentaliteit?  Leg bijvoorbeeld uit dat je altijd snel en eerlijk antwoord geeft op vragen, dat je helder factureert zonder ingewikkelde voorwaarden en dat iedereen altijd welkom is voor een kopje koffie of een potje tafelvoetbal.

Ook zeggen veel bedrijven dat ze servicegericht zijn, maar beter is het om te laten zien wat dat eigenlijk betekent. Bijvoorbeeld dat je geen geld uitgeeft aan dure accountmanagers, maar gewoon zelf contact hebt met de klant, of één van je specialisten. Omdat zij met hun neus in de materie zitten en jouw klant het beste kunnen helpen. Zonder gedoe en kostenefficiënt.

Precies hierom is tekstschrijven zo’n belangrijk element van je marketing- en communicatiestrategie. Het schrijven van een goede tekst dwingt je tot nadenken over je identiteit: wat zég je nu eigenlijk? Al kun je nog zulke mooie zinnen produceren, als je verhaal niet klopt zul je daar eerst aan moeten werken. Wees eerlijk en laat zien wat je te bieden hebt. Uiteindelijk levert dat het meeste op.

Wil je vaker tips, inspiratie en nieuws ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Verschijnt maximaal 1x per maand, en je kunt je op elk moment weer uitschrijven

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *